Generalități privind chirurgia piciorului

Utilizarea radiologiei pentru tehnici minim invazive

Aspect intraoperator din sala de chirurgie a piciorului cu utilizarea unui fluoroscop pentru control radiologic intraoperator

Înțelegerea biomecanicii piciorului:
Pentru a alege cea mai bună procedură, un chirurg trebuie să aibă o bogată experiența clinică pentru evaluarea structurii biomecanice (de ex. senzația de tensiune din mușchii membrelor - gambă, coapsă), precum și alinierea piciorului sau mobilitatea articulară.

Experiența chirurgicală:
Un chirurg experimentat, de obicei, are o capacitate mai bună de a lua cea mai bună decizie operatoie precum și de a rezolva complicațiile intra- sau post-operatorii. Numeroase studii clinice au demonstrat că unul dintre cei mai buni predictori ai rezultatelor intervențiilor chirurgicale este experiența chirurgului. Vechea noțiune de “chirurg bun la toate” este greu de extins la chirurgia extrem de complexă a piciorului.

Manipularea cu grijă a țesuturilor moi:
Un chirurg care este atent cu țesuturile moi, va contribui la reducerea durerii post-operatorii și la reducerea timpului de recuperare. Nu este totul în declarația de ”chirurg minim invaziv”, uneori tehnica necesită adresarea mai multor elemente anatomice și biomecanice (de ex. la piciorul plat se pot face nu numai tranferuri de tendoane ci și intervenții de tip osteotomie - secțiuni ososoase pentru corectarea antomiei)

Un chirurg specializat în chirurgia piciorului definește așteptări realiste și explică potențialele probleme împreună cu pacientul: medicul trebuie să explice tipul intervenției chirurgicale cu avantajele și dezavantajele ei. Nimic nu trebuie să sune "prea frumos ca să fie adevărat" în chirurgia piciorului!

Utilizarea ortezelor sau talonetelor după o intervenție chirurgicală:
Intervenția chirurgicală, de obicei, nu atenuează toate forțele care au cauzat deformarea piciorului. Deseori, chirurgia de corecție a principalei cauze biomecanice ar fi, în multe situații, prea extinsă pentru a fi practică. O dată deformarea degetului mare corectată, talonetele pot fi probabil folosite pentru a imbunătăți funcția biomecanică și pot ajuta la prevenirea reapariției deformării piciorului. Multe orteze se pot încadra în mai multe tipuri de încălțăminte, inclusiv pantofii feminini.
Rețineți că, dacă aveți deja orteze, vă vor trebui probabil altele noi după o intervenție chirurgicală pentru a se potrivi cu noua formă a piciorului!
De reținut că ortezele și talonetele, asemenea pantofilor, necesită o perioadă de acomodare și nu sunt definitive. Cel mai corect, la aproximativ 6 luni ar trebui controlate din nou și ajustate în consecință.

"90 la sută din pacienți suferă intervenții chirurgicale fără durere":
Cei mai mulți chirurgi ar putea face această afirmație, deoarece intervenția chirurgicală este, în general, efectuată sub bloc anestezic loco-regional și pacientul este sedat sau adormit. După intervenție sunt administrate diverse medicamente sau utilizate diverse accesorii (pantof Barouk, orteza Aircast) pentru a permite pacienților să meargă, cu dureri moderate, în special în primile 5-7 zile post-operatorii.

"Utilizez o operație mai bună pentru monturi":
În primul rând, toate intervențiile chirurgicale pentru hallux valgus reprezintă o variație a mai multor proceduri de bază (osteotomii – tăierea osului pentru a fi îndreptat, artrodeze – blocarea unor articulații dureroase, prea stâmbe pentru a fi tratate altfel, plastii ligamentare – alungiri și scurtări de tendoane în funcție de complexitatea modificărilor anatomice ale piciorului). Au existat schimbări substanțiale evolutive de-a lungul anilor și, poate, cele mai importante sunt legate de intervențiile minim invazive. Procedura corectă depinde de forma piciorului, senzație de rigiditate ligamentară, gradul clinic sau radiologic al deformării articulare precum și de alți factori.

"Pacienții nu suferă o revenire a deformării piciorului":
Este pur și simplu imposibil să se garanteze faptul că deformarea nu va reveni. Procentajul de refacere al monturilor este cu siguranță mult mai mic în cazul în care chirurgul alege procedura corectă și pacientul urmează toate instrucțiunile post-operatorii. De asemenea, utilizarea unor talonete personalizate (în special prescrise pentru a spori funcționarea normală a articulațiilor degetului mare), după o intervenție chirurgicală poate ajuta la prevenirea refacerii deformărilor piciorului. Realitatea studiilor clinice arată că un procent foarte mic de monturi va reveni în cele din urmă, la deformarea inițială. Uneori, forțele care conduc la deformarea piciorului sunt doar prea mari pentru a putea fi controlate – așa cum este cazul pacienților supra-ponderali, obezitatea crescând foarte mult suprasarcinile asupra articulațiilor piciorului.

"Pacienții mei nu au nevoie cârje":
Aceasta înseamnă că de multe ori chirurgul știe cum să efectueze un tip stabil de osteotomie de cele mai multe ori fixată cu diverse sisteme tip șuruburi sau plăcuțe (osteosinteză). Procedurile chirurgicale ale picioarelor complexe pot necesita utilizarea de cârje. De fapt, chiar și cu o procedură care permite sprijinul timpuriu, vor exista chirurgi ce recomandă folosirea cârjelor pentru scurtă perioadă de timp, pentru a reduce edemul și presiunea pe locul intervenției chirurgicale.

"Chirurgia piciorului este efectuată în centrul nostru de chirurgie ortopedică":
Fiți precauți cu medicii care efectuează intervenții chirurgicale în policlinici sau ambulatorii. Medicii care efectuează intervenții chirurgicale într-un spital, trebuie să treacă în mod regulat printr-un proces de evaluare; ei sunt obligați prin lege să participe la cursuri de perfecționare. Acest lucru asigură că un medic este calificat pentru a efectua procedura chirurgicală respectivă. Avem tendința de a vedea mai multe complicații la pacienții care au suferit intervenții chirurgicale în centre de chirurgie județene sau cu profil de urgențe decât la cei proveniți din spitalele universitare unde, de obicei, există chirurgi dedicați acestor tipuri de intervenții.

"Cred că inflamația piciorului dumneavoastră va evolua în rău, astfel încât ar trebui să suferiți o intervenție chirurgicală, cât mai curând posibil":
Fiți prudent cu un medic care NU sugerează inițial terapia conservatoare, ortopedică, înainte de a sugera intervenția chirurgicală. Durerea, afecțiuni asociate precum cele venoase, ameliorarea calității vascularizației periferice, reducerea inflamației, sunt elemente extrem de importante ce pot fi tratate și conservator - ortopedic

"Chirurgia este practic fără durere, minim invazivă":
Fiți prudent față de un medic care face operația să sune prea frumos pentru a fi adevărat. Chirurgia "minim invazivă" a fost un termen folosit cu mulți ani în urmă pentru a descrie intervenții chirurgicale efectuate la picior, printr-o incizie foarte mică. Datorită unui număr semnificativ de complicații ale intervențiilor chirurgicale minim invazive, nu sunt în prezent recomandate decât pentru corectarea deformărilor mici/medii ale piciorului. Un chirurg responsabil vă va oferi așteptări realiste și va trece în revistă posibilele complicații.

Toate intervențiile chirurgicale la nivelul piciorului, fie clasice, fie minim invazive sau percutanate, pot avea complicații posibile.

programeaza un control programeaza un control

Pentru programari sunati la